kiwiopreis.reismee.nl

Korte update & onderwijs in NZ!

Kia ora!

Hoewel ik geen weekendtripjes meer heb ondernomen, heb ik niet stil gezeten! Ik ben opnieuw naar een Matariki event (Maõri nieuwjaar) geweest samen met Maritte en heb haar meegenomen naar de houseparty van Ashley (ontmoet in mijn tweede weekend hier). Ook heb ik veel quality time doorgebracht met de familie. Ik ben op zaterdag meegeweest naar hun oma voor een lunch en zijn 's middags naar Toy Story 4 met de hele familie geweest!! Super leuk. Zondag zijn we naar een farmers market in Puhoi geweest en 's middags heb ik mijn roes uitgeslapen, wat ik daarna nog van Steve te horen kreeg; 'kan je het laat thuiskomen niet meer aan?'

Dit weekend is het laatste hele weekend wat ik met ze samen heb. Ze vertrekken maandag naar Queenstown voor de hele week om op vakantie te gaan en die week erop op dinsdag (16 juli) vertrek ik 's avonds naar Vietnam!! Dus we hebben niet lang meer.. Voor Max heb ik een dinosaurus gehaakt, voor Zoe ben ik met een konijntje bezig en voor de ouders heb ik een fotoalbumpje gekocht en foto's van de kids & mezelf erin gestopt. Ook heb ik er een foto van ons drieën in gestopt. We zijn namelijk dinsdagavond naar Dutch Delight gegaan, een Nederlands restaurant nabij Auckland. Super gezellig! We hebben over Nederland gepraat, over mijn top 3 dingen in NZ en over de kinderen. Steve waagde zich aan hutspot, Marita aan Hachee en ik nam kipsaté met frietjes en mayo & fristi!! En als toetje appeltaart en poffertjes!! Oh zo lekker.. Volgende week ga ik waarschijnlijk weer :). In de auto terug naar huis hebben we Nederlandse muziek geluisterd: André Hazes en Marco Borsato. Ik zat vanaf de achterbank lekker mee te blèren terwijl Marita en Steve probeerde uit te vogelen wat in hemels naam 'met bloed, zweet en tranen, zei ik vrienden, dag vrienden, de koek is op!!!!' betekende.. Haha :)

Aangezien ik in Nederland de pabo heb afgerond en wat heb gewerkt, was ik toch wel benieuwd naar het onderwijs hier. Ik kwam natuurlijk iedere dag in het klaslokaal van Zoe, maar dat was anders. Ik wilde meer informatie! Toevallig kwam ik een bericht van een Nederlandse au pair hier in NZ tegen waarin vragen over het onderwijs hier in NZ stonden. Ik heb haar een berichtje gestuurd met de vraag of ze misschien ook een school wilde bezoeken en toen besloten we om samen te gaan! Zij heeft namelijk ook de pabo afgerond. Ik stuurde de directeur van Zoe haar school een berichtje en na lange tijd (en nog een keer mailen) kregen we een datum en tijdstip! De directeur, die ik overigens elke ochtend en middag begroet op het zebrapad (hij speelt ook voor verkeersregelaar en begroet daardoor elk kind), was zeer vriendelijk en heeft ons elk klaslokaal laten zien. Ik kwam Zoe onderweg nog tegen! Na de rondleiding zaten we nog even bij elkaar en stelden nog wat vragen. Silverdale Primary School is GROOT. Zo groot dat ze maar plek hebben voor year 0 tot year 6. Year 7 & 8 (groep 7 en 8) gaan naar Orewa College, de middelbare school een plaats verderop. De years 7 & 8 hebben een apart gebied, zodat ze toch nog een beetje apart zijn van de middelbare scholieren. Daarnaast hebben ze gewoon nog hun eigen leerkracht en hun eigen klaslokaal. Hier ben ik vandaag naartoe gegaan. De oma van de kinderen, Marita's moeder, is directrice (of schoolhoofd?) van deze super grote school en nodigde me uit om een dagje te komen kijken. Aangezien morgen de laatste dag voor de vakantie is spraken we vandaag af.

Ik verwachtte net zoals op de andere school een rondleiding te krijgen en wat vragen te stellen en daarna weer terug te gaan, maar eenmaal daar kreeg ik te horen dat er een heel schema was gemaakt! De lesdag bestaat uit 5 periodes en 4 periodes daarvan werd ik verwacht in een klaslokaal. De ene leerkracht bracht me naar de eerste les en daarna werd ik steeds door de leerkracht van die les naar de volgende les gebracht. Omdat er dus zoveel kinderen momenteel zijn en de school zo groot is, zijn de meeste klassen dubbel. Dat was wel even wennen, maar na het een paar keer gezien te hebben was het eigenlijk heel normaal. En toen ik voor mijn laatste les terugging naar een enkel lokaal moest ik weer even wennen aan de kleine ruimte. De leerkrachten waren allemaal zeer vriendelijk en gastvrij en hebben me van alles verteld over hun onderwijs, me veel gevraagd over onderwijs in Nederland en tijdens de pauzes hebben we nog gezellig gebabbeld (zelfs even met twee Zuid-Afrikaanse leerkrachten gesproken, we konden elkaar half verstaan!). In elke klas ging het er anders aan toe; in de ene klas liep ik rond en sprak ik met de leerkrachten en in andere klassen werd ik voorgesteld, moesten de kinderen opzoeken waar Nederland lag en wat de buurlanden waren (euhh... Turkije? Zwitserland?) en werd zelfs 'juf Merel' door de kinderen uitgesproken. Geniaal. Het hoogtepunt van de dag was in klas 3, waar op dat moment rekenen gegeven werd. Het was zo leuk, mijn handen begonnen te jeuken om weer aan de slag te gaan! Ik heb veel inspiratie op gedaan en wil het volgende nog even delen:

• Ze gebruiken geen methodes, alleen als inspiratiebron en creëren hun lessen zelf. Er is hierdoor wel veel werkdruk, maar ze weten niet beter.
  • Er zijn een paar 'dubbele' klassen met 60 kinderen en dus 2 leerkrachten. Ook soms nog een onderwijsassistent erbij. Het lokaal heeft de omvang van twee tot drie klaslokalen en er is een aparte ruimte voor 1 op 1 of geclusterde instructie.
  • De kinderen doen bijna nooit hetzelfde op hetzelfde moment, dit komt omdat de methodes niet gevolgd worden. Bijzonder genoeg zijn 9/10 kinderen aan het werk.
  • Het meubilair wordt door de leerkrachten zelf uitgekozen, zij weten immers wat werkt. Ze hebben kleine tafels, grote tafels, zitzakken, hoge staantafels en soms wordt de grond gebruikt om op te werken.
  • De meeste klassen hebben whiteboard tafels als instructietafel. Dit betekent dat je met whiteboard markers op de tafel kan schrijven en het daarna weer uit kan wissen. Wat geweldig! Ik wil dat ook. Het is zo handig!!
  • De kinderen krijgen hier op de basisschool ook Maõri lessen, vanaf year 5 krijgen ze dat van een specialist. Ze leren de taal, leren de haka (jongens) en de poi dans (meisjes) en leren speeches te geven tijdens assembleys (vieringen). Ook gebruiken de leerkrachten veel woorden in de dagelijkse omgang met de kinderen, bijvoorbeeld om ze stil te krijgen of ze te begroeten.
  • De kinderen krijgen hier geen Frans/Duits maar Chinees/Japans en Spaans. Uitgangspunt is dat ze dichterbij Japan/China liggen en vanwege de technologische ontwikkelingen en baankansen.
  • Na groep 8 is er geen uitstroom naar vmbo/havo/vwo of wat dan ook, maar ze gaan gewoon door naar de middelbare school, senior year. Ze volgen lessen tot ze 16 jaar zijn en mogen dan stoppen om te gaan werken. Als je wilt studeren aan de universiteit moet je tot je 18e op school blijven en dus de hele schoolloopbaan doorlopen.
  • Ze doen veel aan digitaal werken. De kinderen krijgen vanaf year 4 of 5 een eigen tablet/chromebook/ander device en gebruiken dit veel voor digitale verwerking. Zo gebruiken ze veel google classroom, seesaw (een soort portfolio & reflectie programma waar de ouders ook op kunnen kijken!) en andere educatieve apps en spelletjes (bijvoorbeeld five-o, een soort scrabble maar dan in rekenvorm).
  • Er wordt veel aan projectmatig leren gedaan. Kinderen kiezen hun eigen project uit en werken op hun eigen niveau de informatie uit aan de hand van vooraf gestelde (en samen met de kinderen opgestelde) criteria.
  • Leerkrachten moeten hun carrière lang een blog bijhouden waarop ze reflecteren, bewijzen aantonen dat ze voldoen aan bepaalde criteria en dit wordt eens per 5 jaar bekeken om te zien of ze hun leerkrachten certificaat mogen behouden (?!) en hebben eens per jaar een klassenbezoek en gesprek met de directrice. Mijn hemel, wat een werk! En je moet je certificaat hebben om als leerkracht geregistreerd te mogen staan (en daar moet je nog voor betalen ook!!!)
  • Je bent pas leerplichtig vanaf 6 jaar oud, daarvoor hoef je nog niet naar de basisschool te gaan, maar het kan wel.

Kortom: veel nieuwe dingen te weten gekomen en weer nieuwe inspiratie opgedaan voor als ik zelf weer aan het werk ga (ook al is dat pas in januari)! Ik ga proberen om in Sydney ook nog een basisschool te bezoeken. Als ik er dan toch ben, is het wel zo leuk! Deze week was best intens: Zoe is ziek thuis sinds maandag. Woensdag ben ik met haar naar de dokter gegaan en daar kwam uit dat ze een keelinfectie heeft. Ik heb veel verschillende medicatie moeten geven en woensdagmiddag kwam Steve eerder thuis (hij voelde zich ook niet goed) en is naar de dokter gegaan, waaruit bleek dat hij hetzelfde heeft. Twee zieken inmiddels thuis, maar vandaag kon ik de hort op naar de school want Steve was toch in huis. Een compleet andere week dus! En ik nog denken dat ik de laatste week rustig kon afsluiten.. Nou goed, zieken zijn nou niet bepaald druk dus het was eigenlijk wel rustig! Maar het is toch wel fijn dat ik volgende week even tijd voor mezelf heb en weer lekker naar bodycombat en bodybalance kan. En uiteraard andere leuke dingen ondernemen! Ohh nog even en dan ga ik naar Vietnam!!! Ik heb er zo'n zin in, maar ben ook wel een beetje gespannen. Mijn eerste keer Azië! Gelukkig is alles heerlijk georganiseerd dus ik ben in goede handen :) ben ik zelf ook erg blij mee.

Ik update mijn blog nog een laatste keer voor ik naar Vietnam ga om mijn precieze plannen daar te vertellen en uiteraard kort terug te blikken op mijn au pair periode en daarna is het weer even radiostilte want dan zijn mijn lieve papa en mama hier en ga ik elk moment genieten!!!! (wellicht hier en daar een korte update..) Ik kan niet wachten tot ze er zijn en dit mooie land te laten zien! En ik ben ook erg blij dat ze er op mijn verjaardag zijn, ben ik niet alleen als ik 23 word aan de andere kant van de wereld :)

Cheers mensen, geniet van je dag of werkze!

Greetje

Geweldig Merel wat een verhaal! Knap dat je dat zo vertellen alsof we er zelf bij zijn!Nu de laatste lootjes en dan op avontuur in Vietnam!En dan als klap op de vuurpijl de komst van je ouders! Wat zal het heerlijk zijn om ze weer in de armen te kunnen vallen! Geniet ervan samen met hen!

Pap

Wat een mooie blog. Scholenbezoek afleggen in het buitenland is heel nuttig en inspirerend. Goed dat je dat gedaan hebt. Nog 29 dagen en dan komen we jouw kant op. Hoe heerlijk is dat. Kus. Pap xxx

José

Wow, Merel, wat goed om te lezen. Je haalt er wel alles uit hè, uit dit jaar. Naast je werk als aupair, waar je sowieso veel leert over kinderen, en al je geweldige weekendtrips en spannende activiteiten maak je er nu ook nog een soort buitenlandse studiereis van. Zo trots op jou ♥️ Nog 27 dagen en dan vliegen we naar je toe, I can't wait! Xxx

Marijke

Merel bedankt voor al je mooie en spannende verhalen. Wij hebben er erg van genoten.
Fijne tijd in Vietnam.
Tot ziens in Nederland.