kiwiopreis.reismee.nl

Speurtocht in Adelaide

G'dday mate!

Adelaide, niet de meest toeristische plek van Australië. De meeste mensen gaan naar Sydney, Melbourne, Perth, Cairns, Darwin, Brisbane of andere plekken, maar zeker niet Adelaide. Wat is er dan in Adelaide? Ik vroeg een paar Aussies naar tips in Adelaide maar zij konden me niks vertellen. En waarom ben ik er dan toch? Dat komt door… All you need is love! Haha. In dat programma is Adelaide meerdere keren voorbij gekomen en die naam is in mijn hoofd blijven hangen. Vandaar dat ik dus nu hier zit, en daar ben ik blij om; wat is het hier leuk!

Adelaide ligt in de staat Zuid Australië en telt 1,3 miljoen mensen, terwijl er in heel de staat Zuid Australië 1,8 miljoen wonen. Kan je nagaan! Het grootste gedeelte van Zuid Australië is woestijngebied dus vandaar dat er verder enkel kleine dorpjes zijn. Het is ook geen surfgebied, want Adelaide ligt aan een golf waar nauwelijks hoge golven komen. Het centrum is opgedeeld in lange rechte straten en is 1 square mile, oftewel van noord naar zuid is het een mile lang en van west naar oost ook een mile. De randen van de stad worden aangeduid met 'north terrace' of 'south terrace' enz. om aan te geven in welke richting je loopt. Heel handig, want zo raak je niet zo gauw de weg kwijt! Aangezien er zo weinig bekend is over Adelaide dacht ik dat het wel leuk was om even wat te delen. Doe ermee wat je wil!

Woensdag kwam ik aan op het vliegveld van Adelaide. Van tevoren had ik al contact gehad met mijn airbnb eigenaren en zij hadden aangeboden om mij op te komen halen. Super fijn! Ik was helemaal gaar van de vlucht, aangezien ik om 5 uur 's ochtends op moest, maar eenmaal in mijn airbnb kon ik lekker even bijslapen. De eigenaren waren vertrokken naar hun werk en na een dutje werd ik een beetje verward wakker. Het bed waarin ik lag voelde als mijn eigen bed en ik was dus (met mijn ogen dicht) in de veronderstelling dat ik in mijn eigen bed lag, waardoor ik een beetje van streek raakte. Ik herpakte me echter al snel en besloot om na een verfrissende douche een lijstje te gaan maken met dingen die ik wilde zien en doen. Sowieso op 1: een wijntour! Ik zat namelijk in hèt wijngebied van Australië en moest daar natuurlijk wel een bezoekje aan brengen. Daarnaast zocht ik nog naar wat leuke activiteiten in de stad zelf en er was al gauw een hele planning ontstaan met gratis activiteiten, rondleidingen en tours. Ik was tevreden en besloot daarna om mijn ontbijt voor de komende dagen te gaan halen, de supermarkt was 5 minuten lopen. Het regende een beetje onderweg, maar dat deerde me niet. Ik haalde mijn geliefde bak yoghurt en een lekkere zak chips (had ik verdiend vond ik) en ging weer terug. Daarna vertrok ik richting Glenelg. Glenelg is een wijk met een strand en wordt in mijn lonely planet aangeduid als 'Los Angeles' van Zuid Australië. Daar was ik benieuwd naar! Ik had bedacht dat ik daar naartoe zou lopen en dan de tram terug zou nemen, zodat ik bij de Mac uit kon stappen, kon eten en daarna weer terug kon gaan. Haha, lekker gezond ja, maar ik had die dag weinig zin in uitgebreid. Spullen gepakt, beetje warmer aangekleed voor de koude wind en op naar het strand. Het was een makkelijke weg langs de tram en na 30 minuten kwam ik aan in Glenelg. Wat een onwijs leuke plek! Winkelstraatjes, bruisend maar niet te druk en dan ook nog aan het strand. Ik ben eerst de pier opgelopen en heb een tijdje naar de ondergaande zon staan staren, waarna ik terugkeerde en een metrocard kocht om met de tram terug te reizen. Na 5 haltes stapte ik uit voor mijn culinaire versnapering (ha) en daarna liep ik terug naar mijn airbnb. Het was fijn terugkomen. Ik kroop al vroeg onder de wol, klaar voor een nieuwe dag!

Donderdag stond er allereerst een free walking tour gepland om 10:00. Ik stapte op de bus naar de stad en was er binnen een halfuur. Ik had nog wat tijd over voor koffie en daarna liep ik op een leuke jongen af die mijn tourguide bleek te zijn (wat een pret!). We waren met 5 en werden door de kleine straatjes en grotere winkelstraten van Adelaide geleid. Onze tour eindigde bij het Adelaide Oval stadium, waar we afscheid van elkaar namen. Ik kletste nog even na met de tourguide en kwam erachter dat ik hem zaterdag weer zou zien op een tour! Grappig.

Hierna was het voor mij tijd om lunch te scoren. Ik besloot voor een crêpe met appel te gaan en heb die lekker op een bankje in de zon op zitten peuzelen. Daarna heb ik een beetje rondgeneusd in de winkels en heb mijn weg vervolgd naar de City Art gallery! Hier heb ik mooie en soms ook wat absurde dingen gezien (zoals verzamelde tranen), al was het verhaal erachter dan wel weer interessant. Na de gallery heb ik voor mezelf 2 chocolaatjes gehaald bij de bekendste chocolatier Heigh's (moest van de tourguide) en daarna ben ik weer teruggegaan om een echte avondmaaltijd te maken (veggie, want mijn airbnb eigenaren zijn vegetarisch) en 's avonds mijn eerste chocolaatje op te peuzelen. Helaas duurde dit allemaal wat langer dan gepland, omdat ik een behoorlijke soepkip was (en ik at die avond niet eens soep!). Ik stapte namelijk geheel overtuigd bij de verkeerde halte uit, halte 18. Ik moest naar 23. Oh, dat loop ik wel, dacht ik optimistisch, waarna mijn speurtocht startte. Ik dacht: oh dan volg ik gewoon de bushaltes! Tja, maar dan moet je wel de juìste bushaltes volgen! Ik nam namelijk de route van bus 248 in plaats van 245.... En dus heb ik een gigantisch rondje gelopen, totdat ik geen zin meer had en bij een bushalte ben gestopt waar toevallig net een bus aan kwam rijden. Aangezien mijn telefoon leeg was had ik geen idee waar ik nou precies zat en waar ik heen moest, het enige wat ik wist is dat ik naar busstop Morphett Road moest, halte 23. Maarja, we passeerden halte 23 en dat was niet mijn halte! De aardige buschauffeur liet me bij een busstop halverwege Morphett Road uitstappen en toen besefte ik me waar ik was. Nog een lang stuk verwijderd van mijn busstop, maar in ieder geval op de juiste weg. 's Avonds heb ik de kaart erbij gepakt, gezien hoe onwijs stom ik heb gelopen en daarna mezelf uitgelachen, waarna ik lekker mijn chocolaatje in mijn mond stak.

Vrijdag was het dan toch echt tijd voor de wijntour! Adelaide is bekend om de wijnen en dus was een bezoek aan een wijnvallei hoognodig. Ik had via een kortingssite een leuke tour uitgezocht waar 2 wijntastings bij zaten en een lunch. Ik kwam 's ochtends vroeg aan bij het busstation en zag dat er alleen maar grijze bolletjes in de wachtruimte zaten! Nou, dat ging leuk worden. Bij de halte zelf zag ik ook nog jongere mensen aankomen en toen werd ik weer een beetje gerustgesteld. Totdat… Ik merkte dat er meerdere tours vertrokken en ik had lekker decadent voor een tour met lunch en 2 winetastings gekozen dus zat ik alsnog met grijze bolletjes in de bus. Al zaten er voorin ook 4 jonge Chinezen, maar die spraken geen Engels dus weinig conversatie mogelijk. Afijn, de buschauffeur was grappig en vertelde veel informatie over de wijnstreek Barossa Valley. Om 11:00 was het al tijd voor de eerste winetasting! Mijn vader heeft me goed geleerd hoe je wijn moet proeven en mijn moeder en ik hebben dat altijd nauwlettend nagedaan en dus was het voor mij niks nieuws hoe je wijn moest proeven. Dus, als een van de jongeren was ik de meeste mensen voor en stak mijn neus in het glas om te ruiken. Haha, iedereen keek me een beetje beduusd aan! Algauw was iedereen aan het proeven en het was echt heerlijke wijn. We kregen maar liefst 6 wijntjes om te proeven en kregen daarna nog een paar hapjes en koffie/thee.

Hierna reden we verder en zagen onderweg kangoeroes terwijl we ons naar de volgende wijngaard begaven. Hier kregen we nog eens 4 wijntjes te proeven, die ook weer goed smaakten. Daarna was het tijd voor de lunch. Je kon kangoeroe hartige taart bestellen, maar ik vond het toch te zielig om skippy op te eten. De lunch was prima en hier kregen we nog 2 kleine glaasjes wijn bij. Ik had ondertussen prima contact gekregen met de oudere mensen en we kletsten er op los. Met een vrouw uit Nieuw-Zeeland praatte ik over au pair zijn en uiteraard Nieuw-Zeeland. Tot slot reden we nog naar Hahndorf, een Duits dorpje. Leuke Duitse winkeltjes met soms Duitse muziek op en gebouwtjes in Duitse stijl. Het regende en het was koud, dus het was veel winkeltjes in. Het zal vast prachtig zijn in de herfst als de lange brede allee omringd met bomen verkleurt! De bustrip van Hahndorf terug naar Adelaide reed via een oud stuk snelweg dat nu niet meer als snelweg diende, simpelweg omdat mensen te vaak stopten om naar koala's in de boom te kijken. En we hadden geluk want ook wij zagen pluizige bamboebeertjes in de boom zitten! Wat schattig en wat leuk om ze in het wild te zien! Uiteraard ga ik nog een keer naar een park waar ik ze echt goed kan zien (en misschien zelfs kan knuffelen). 's Avonds heb ik weer heel culinair *kuch* gegeten en ben ik weer vroeg onder de wol gekropen.

Zaterdag heb ik voor het eerst weer eens uitgeslapen (7 uur) en heb ik een luie ochtend gehad. Ik vertrok al lopend naar Glenelg (want mijn ovkaart was leeg) en kon mijn kaart daar opladen. Daarna haalde ik een lekkere lunch die ik al op had voor de tram kwam en ben ik met de tram naar de stad gereden. Ik had namelijk om 1 uur een tour door Adelaide Oval. Dit is het cricket en football stadium. Momenteel is het football seizoen bezig. Ik snap van beide sporten niet heel veel, maar de tour was interessant en ik heb leuke foto's kunnen maken. Uiteraard zag ik mijn tour guide weer (hee hallo!) maarja hij was met zijn vader dus dat werd niks (hehe). Ik liep van het stadium naar mijn volgende bestemming: museum van Zuid-Australië. Grappig genoeg kwam ik weer mijn tour guide tegen die op een niet-werkende scooter zat en na een paar tips te hebben gegeven namen we weer afscheid. Het museum was erg mooi en erg groot. Ik heb hier best een tijdje doorgebracht! Aboriginal art, wildlife in Australië, pacific history (van de eilanden zoals Samoa en Tonga) en een beetje over de polar expedities. Hierna besloot ik om nog even door de botanische tuin te slenteren, maar na een paar minuten had ik het alweer gezien en besloot terug te keren naar mijn airbnb om mijn koffer in te pakken.


Zondag zat het er alweer op en ben ik weer door de airbnb eigenaren naar het vliegveld gebracht. En toen was het tijd om naar Sydney te vliegen en te beginnen aan mijn laatste avontuur, studeren en wonen in Sydney! Heel erg veel zin in, heel erg benieuwd naar en toch ook een beetje spannend weer… Wordt vervolgd!!!

Reacties

Reacties

Marijke de Bruijn

Het was weer erg leuk om te lezen wat je nu weer allemaal hebt meegemaakt.
Heel veel succes met je studie in Sydney.

Greetje

Toch nog een staartje van je trip mee kunnen lezen, leuk hoor je zit niet stil in iedere geval!Nogmaals heel veel succes met je studie!

José

Lekker hè, die wijntours, zo cultureel ook, die houden we erin? wat ben je toch een grappige meid. xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active