kiwiopreis.reismee.nl

Settelen in Sydney

G'day mate!


Inmiddels is het alweer oktober, ik heb alweer 4 weken in Sydney erop zitten! Time flies when you're having fun. Ik geniet met volle teugen van mijn nieuwe leven, maar kijk ook onwijs uit naar het moment dat ik op het vliegtuig terug naar Nederland stap. Nog 2 maanden te gaan en dan ben ik weer terug! Maar zover is het nog niet. Wat heb ik de afgelopen twee weken uitgespookt?!

Woensdagavond 25 september was een speciale avond, we gingen namelijk met zijn vieren naar de show Westside Story IN HET SYDNEY OPERA HOUSE!!!!!!!!! Onwijs gaaf! Ik keek er dan ook erg naar uit en had me een beetje opgedoft voor we gingen. Samen met Danique, Lydia en Anna liepen we op het prachtige gebouw af. Natuurlijk even wat foto's maken voordat we naar binnen gingen. Het was druk, de show was bijna uitverkocht. Het gebouw was ook echt super mooi van binnen. Je kon binnenin de vorm van het gebouw zien en aangezien wij boven zaten konden wij ook nog eens genieten van een mooi uitzicht over de haven. De zaal was gigantisch en wij zaten op de goedkoopste plek, namelijk achterste rij helemaal bovenin, maar we konden het toch goed zien en genoten er net zoveel van. De show startte en meteen bij de eerste deuntjes van de muziek werd ik helemaal blij. De rest van de show heb ik alleen maar zitten genieten en in mijn hoofd meegezongen met de liedjes. Wat een feest! Dit is absoluut een van mijn hoogtepunten, nu al!

Donderdag was ook een bijzondere avond, maar in een heel ander opzicht. De Chileen Christobal werd namelijk 19 en dat moest gevierd worden. We zouden het met ons studiehuis (ons level) vieren, maar toen ik thuiskwam van school zat het al aardig vol. En gedurende de avond kwamen er meer en meer mensen bij! Het was een gezelligheid, we hebben nog gezongen en toen deelde hij taart uit en we dronken op zijn verjaardag. Daarna zijn we naar de beruchte club 'Ivy' gegaan. Op donderdagavond nog wel! Daar moest ik wel even mijn principes voor aan de kant schuiven (vrijdag school), maar achteraf ben ik blij dat ik ben gegaan! Wat een gigantische club. Om er gratis in te mogen (dat is een ding hier, entree betalen) moest je voor 10 uur arriveren. Ai, wij stonden om 10 voor 10 in een lange rij. Dat werd betalen! 10 dollar was nog te overzien. We werden door de club rondgeleid en gingen eerst naar de top, hier was namelijk een zwembad bovenop het gebouw! Helemaal gek. Daarna gingen we een paar levels af en eindigden weer beneden. We hebben lekker gedanst tot in de vroege uurtjes en gingen via de mac (frietjes als midnightsnack) weer terug naar ons studiehuis. Hier plofte ik samen met twee huisgenoten nog even op de bank en daarna gingen we alle drie slapen, nog gauw even wat uurtjes slaap meepikken voor het tijd was om naar school te gaan. Hoewel ik me de volgende ochtend niet opperbest voelde, ben ik toch gegaan! 's Avonds ben ik er wel op tijd weer ingedoken..

Zaterdag heb ik lekker uitgeslapen en ben ik samen met Danique en een paar van haar klasgenoten naar het Pyrmont Wine, beer & food festival gegaan. Precies iets voor mij! Ik kocht samen met twee jongens een plastic wijnglas (schandalig, ik weet het) en 5 vouchers. Een paar van ons gingen aan het bier en ik ging samen met die twee aan de wijn. We hebben in totaal 5 verschillende wijntjes geproefd en patatjes als lunch gegeten. Het was een gezellige middag en die eindigde nog niet daar, want we besloten om te gaan midgetgolfen! Hier moesten we wel eerst even 45 minuten lopen, maar ach. We gingen voor twee rondes, omdat we er een gratis kregen bij het kopen van een kleurige pet. Welja. Alle vier met een gekke pet op en op naar de holes. Ik bakte er zoals gewoonlijk niks van, maar we hadden lol. En ik was niet altijd de slechtste (wel gemiddeld genomen)! Hierna namen we afscheid en gingen we ieder terug naar onze eigen plek om een rustig avondje te hebben.

Zondag ging ik samen met Danique, Lydia en Anna een wandeling maken van Coogee Beach naar Bondi Beach (het bekende Bondi!) en het was lekker weer. Wel af en toe een fris windje, maar verder hadden we een stralende zon dus we mochten niet klagen. Er waren genoeg mensen op de diverse stranden waar we langs liepen en soms waren er ook mensen aan het zwemmen! Brrr, ons niet gezien. Het was dan wel 20 graden, het water was nog best fris en er was een frisse wind. Maar al wandelend genoten we ook en na een lange tijd en het zien van verschillende mooie stranden kwamen we dan eindelijk aan bij Bondi Beach. We hebben even genoten van het 'typische' en 'toeristische' plekje, maar besloten om nog een andere keer terug te komen en gingen op naar een leuk marktje vol met sieraden en andere mooie dingetjes. Ik heb nog een leuk tweedehands boek op de kop getikt, een die op mijn leeslijstje stond! En na nog even een ijsje te hebben gehaald gingen we weer terug naar ons studiehuis. 's Avonds heb ik heerlijk voor mezelf gekookt en mijn huisgenoten kwamen even snuffen en vragen wat ik aan het maken was. Ook ontdekte ik dat ik een nieuwe huisgenoot had, de Nederlandse Julie. Ik heb nog een tijdje met haar zitten babbelen en heb na mijn avondeten nog even zitten kletsen met een paar huisgenoten, waarna ik me terugtrok op mijn kamer en lekker heb zitten netflixen.


Een nieuwe, spannende week! Deze vierde week stond in het teken van de mock test: een oefentoets waarin je net doet alsof je examen doet en dan uitslag krijgt of je op het goede niveau zit. Ik maakte natuurlijk van een mug een olifant en was binnen de kortste keren gespannen. Daarnaast zat ik ook niet lekker in mijn vel; mijn keel deed zeer en mijn neus begon vol te zitten. Deze combinatie was niet bepaald bevorderlijk voor mijn concentratie en dinsdag had ik het moeilijk. Het eerste deel was van start gegaan en het was echt heel pittig. Tot overmaat van ramp deed de cd-speler het ook niet goed bij de luistertoets en had ik helemaal het gevoel dat ik het had verknald. Ik ging overstuur naar huis, maar kwam gelukkig na een tijdje wel weer tot rust. Ik moest rusten, want woensdagochtend had ik mijn spreekexamen samen met een ander Nederlands meisje. Ook die ochtend zat ik niet lekker in mijn vel en ik was gespannen. We kregen die middag onze eerste resultaten terug. Je moet 70% halen om te slagen. Niemand had dat, maar dat was al voorspeld en was niet raar, we waren immers pas 3 weken bezig en hadden nog niet alles geoefend. Ik had 47%, 50%, 57% en 63% en schrijven moeten we nog terug krijgen. Ik schrok, raakte in paniek en zag mijn droom om eerder naar huis te gaan in duigen vallen. Overstuur vertrok ik na schooltijd meteen naar huis en raakte in een dip. Hoe moest ik ooit halen?! Kon ik CPE wel aan of moest ik maar gewoon CAE gaan doen? Ik besloot mezelf bij elkaar te rapen, heb mijn yogakleren aangetrokken en ben naar yoga en meditatie gegaan. Het was heerlijk en ik kwam volledig tot rust, mijn neus ging zelfs open! Helemaal zen vertrok ik weer naar mijn studiehuis waar ik mijn huisgenoten aantrof en gezellig mee ben gaan kletsen. Ik ben vroeg mijn bed in gegaan en ben de volgende dag vol frisse moed naar school gegaan.

Donderdag was weer een partynight, maar niet zo maar een! Christobal en ik hadden namelijk een tijdje terug al afgesproken dat we een taco night wilden houden. En nu we nieuwe huisgenoten hadden konden we dat eindelijk houden, omdat het veel leuker was met meer mensen! Er was wat onenigheid want ik zei dat taco's gele harde schelpen waren en hij hield vol dat dat Amerikaanse troep was en dat echte taco's tortilla's waren. Jaja. Dus werd het tortilla night. Ik werd chef tortilla en hij werd chef guacamole. We trommelden huisgenoten op en ik ging op weg om boodschappen te doen, ik had 2 lekkere recepten gevonden!! Helemaal in mijn element kwam ik met twee boodschappen tassen terug, klaar om voor iedereen te koken. Mijn huisgenoot Simon hielp me heel lief met snijden, maar het bakken en marineren e.d. deed ik. Iedereen druppelde binnen en snoven de lekkere lucht op. 'Dat ruikt goed!' kreeg ik te horen en ik werd helemaal blij. Ik legde ze uit dat ik graag voor mensen kook en dat het 10 maanden geleden was dat ik voor een grote groep mensen had gekookt en me nu dus kon uitleven. Uiteindelijk waren de tortilla's klaar en konden we aanvallen. Ik had Mexicaanse kip (veilig) en spicy beef (experiment) gemaakt. De kip was de favoriet, maar de beef was ook niet verkeerd! Het regende complimenten en er werd gevraagd of ik voor ze kon komen koken! Ha. Wie weet komt er nog een kookavondje. Na het heerlijke maaltje kwamen er meer mensen (eten was exclusief voor ons) en rond half tien gingen we gauw richting Ivy, in de hoop dat we nog gratis binnenkwamen. Helaas dachten meerdere mensen dat en stonden we weer in de rij. Toch weer 10 dollar. Ik heb weer een heerlijke avond gehad, lekker gedanst en weer een lekkere midnightsnack genomen om af te sluiten.

Vrijdag was het de eerste warme dag en was de helft van mijn klas niet aanwezig. Ik wist niet zeker of ik zou gaan, want mijn stem was compleet weg en ik piepte en kraakte alleen, maar ik ben toch gegaan! Samen met 4 anderen zaten we daar in een lege klas. Dus werden we bij een andere klas gevoegd en keken een documentaire en deden luisteroefeningen. Na 2 uur gaven mijn 4 klasgenoten aan toch ook wel naar het strand te willen... Ik wilde niet want ik voelde me nog belabberd (door mijn keel, niet door een kater!!!) dus ben ik naar huis gegaan. Er was immers verder niemand die bleef voor de les en ik had geen behoefte aan 1 op 1 les. Ik heb een heerlijk rustige middag/avond gehad en heel veel thee gedronken om mijn keel maar te smeren.

En vandaag... Was mijn stem weer terug! Het kraakte nog wel wat, maar ik was alweer verstaanbaar. Ik leerde twee nieuwe huisgenoten kennen: Christobal (Ha! Een Spaanse en een Chileense in een huis) en zijn vriendin Marissa uit Spanje. Ze waren heel vriendelijk en we hebben een tijdje staan kletsen. 's Middags heb ik op de bank gehangen met Christobal uit Chili (verwarrend nu haha) en na een tijdje ook Simon en ook heb ik nog 2 uurtjes gestudeerd (gemotiveerd he!). En omdat het kinderboekenweek in Nederland is en ik ook al een kinderboek uit Nieuw-Zeeland heb, ben ik naar de leukste boekenwinkel (volgens mijn lonely planet) in Glebe gewandeld. Onderweg werd ik nog aangesproken door een studente die me wilde ondervragen voor een onderzoek over gezondheid, zowel fysiek als mentaal. Toevallig had ik een artikel gelezen over niet willen praten over mentale gezondheid in Australië dus kon ik er veel over vertellen! Leuk hoor. Ik moest daarna nog opletten dat ik niet werd aangevallen door magpies (grote zwarte vogels die random mensen aanvallen!) en bereikte uiteindelijk de boekenwinkel. Na lang tobben het ik twee boeken meegenomen: koala bare (over een koala die zichzelf geen beer vindt want hij is bare!) en een over het dagboek van een wombat. Super cute. Nog langer gehangen met mijn huisgenoten en daarna gegeten en veel thee gedronken. En nu... Ga ik weer uit! Haha, als dat maar goed gaat met mijn stem. Die zal morgen wel weer verdwenen zijn!

Morgen nog heel leuk naar de finale van rugby op nationaal niveau! Ik ben zeer benieuwd. Ken geen enkele regel van rugby, maar we gaan met een grote groep dus dat is gezellig. Ik ben benieuwd!


En verder.. Heb ik het naar mijn zin, maar ik wil toch wel graag naar huis! Hard werken, veel leuke dingen doen en dan komt het moment dat ik eindelijk weer in het vliegtuig stap toch sneller dan ik denk! Cheers mates!

Reacties

Reacties

Greetje

Leuk om weer te lezen wat je allemaal beleef Merel en fijn dat je het zo naar je zin hebt!

José

Party time in Sydney! Klinkt als een zeer gezellige tijd en ook toch wel leerzaam ;) xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active