kiwiopreis.reismee.nl

Eindstation Sydney: eerste week

G'dday mate!


Inmiddels heb ik mijn eerste week in Sydney achter de rug. Ik ben al 5 dagen naar school geweest en heb al het nodige gezien en gedaan. Ik ben lekker gesetteld en heb het onwijs naar mijn zin. Maar, laten we bij het begin beginnen!

Zondag vloog ik van Adelaide naar Sydney, mijn laatste vlucht voorlopig (in december pas weer). Ik had gelukkig al van tevoren een transfer naar mijn accommodatie geboekt, dus toen ik eenmaal mijn koffer had kon ik meteen vertrekken! Lekker decadent alleen in een groot busje ging ik op weg naar mijn studiehuis. De meneer hielp mij heel vriendelijk met het binnenkomen van mijn studiehuis, het tillen van mijn 28kg koffer naar 3 hoog en alle deuren te openen. Daarna kon ik bekijken waar ik terecht was gekomen. Ook was ik zeer benieuwd naar mijn huisgenoten. Ik zag op de koelkast een briefje hangen met namen per kastje erop. Hey, er stond iemand anders op mijn kastje! Even doorkrassen en kastje leegmaken (waar niet veel in zat). Daarna verder met de rondleiding. Er zijn heel wat kamers en er zijn twee badkamers, waarvan 1 kleine. Helaas was er nog steeds geen teken van huisgenoten, dus besloot ik om de weg naar school te lopen, zodat ik de volgende dag wist waar ik heen moest. Ik zette mijn google maps aan en liep de route die me aangegeven werd. Hmmm, wel een beetje om denk ik. Waar mijn navigatieskills eerder helemaal vlekkeloos waren, ging het nu iets minder goed. Ik ben drie keer de verkeerde straat ingelopen, maar uiteindelijk stond ik dan voor mijn school, the English Language Company. Klein schooltje, daar houd ik wel van. Next step: boodschappen doen. Ik had gezien dat er een grote winkel in de buurt van mijn school was dus liep ik daar (in 1 keer goed!) naartoe. WOW. Even werd ik helemaal overdonderd door de gigantische drukte in de winkel en de grootte van de winkel. Het heeft drie verdiepingen, dus was het in het begin even zoeken waar ik wat kon vinden. Ik werd helemaal gek van alle mensen, maar slaagde er toch in om alles wat ik nodig had te verzamelen en af te rekenen. Even later stond ik buiten met een gigantische boodschappentas en moest ik de weg terug vinden. De heenweg had talloze zigzag straatjes, dus besloot ik om de makkelijke route te nemen. Deze was echter flink om en ging door Chinatown, ook een heel druk stuk van de stad. Ik had het helemaal gehad met de drukte en kwam puffend in mijn studiehuis aan. Ik voelde me heel volwassen toen ik met mijn boodschappentas aan mijn arm de deur opendeed en de boodschappen uitpakte en opborg. Mijn avondeten bestond uit soep met een broodje en was in een mum van tijd klaar en op. Daarna trok ik me terug op mijn kamer en heb achter elkaar door gebeld met mijn ouders, Jasper en Michelle en daarna nog Laura. Na iedereen te hebben bijgepraat heb ik mijn koffer uitgepakt en heb het voor elkaar gekregen om alles in de kleine kast te krijgen! Mijn kamer lijkt zelf ook op een kast, maar hey meer heb ik niet nodig. Om 9 uur hoorde ik geluid uit de gezamenlijke ruimte en rook ik een etenslucht.. Tijd om op ontdekking te gaan! En... Het bleek een jongen van 18 uit Chili te zijn. Hij is hier al 4 maanden en blijft nog 2 maanden en doet een algemene cursus Engels. Hij wist al wel dat ik Cambridge zou gaan doen, want op school was aangekondigd dat de Cambridge studenten zouden komen. Ha! Hij was heel vriendelijk en vertelde mij dat er niet heelveel andere huisgenoten waren. Na een gezellig gesprekje maakte ik me klaar om naar bed te gaan en pakte mijn tas in. Kom maar op met de eerste dag!

De eerste schooldag brak aan. Een beetje gespannen was ik wel, maar ik was ook vooral erg benieuwd. Ik had het geluk dat mijn Chileense huisgenoot ook dezelfde tijd naar school ging en dus ben ik met hem meegelopen (weer een totaal andere route). Op school moest ik in de chill area gaan zitten en ik hoorde meteen een stuk of 5 Nederlanders. HUH! Dit had ik niet verwacht. Nouja, kan ook leuk zijn. We kregen een formulier met algemene gegevens die we moesten invullen en moesten daarna een taaltoets maken. Spannend! Aan de hand van deze resultaten werd je namelijk geplaatst. Oh ik hoopte zo dat ik in CAE terecht kwam! Na de toets had ik pauze tot half elf, een flinke tijd dus. Een beetje verloren liep ik rond en net toen ik besloot er dan maar op uit te trekken, zag ik voor me een meisje naar beneden lopen. 'Are you going for a coffee?' vroeg ik en daarna voegden we samen. We hebben uiteindelijk geen koffie gedronken, maar wel gekletst en wat door de stad gelopen. Om half elf was het tijd voor de rondleiding en een algemeen praatje. Hier ging ik bij twee meisjes aan tafel zitten, een uit Zwitserland (Franse deel) en een uit Duitsland. We kregen wat info over de lessen en daarna was het lunchtijd. We besloten met zijn drieën naar buiten te gaan en vlak voordat we de deur uitliepen haakte er nog een Nederlands meisje aan. Toen we terugkwamen hingen de scores er al.... AAAA! En.... WOW. IK ZIT IN CPE. CPE!!!!! Dat is de hoogste klas van Cambridge. Huh?! Nou, dan zal ik het wel goed gedaan hebben. Ik zat samen met nog 4 andere Nederlanders in de klas, verder 6 mensen uit Zwitserland en 1 meisje uit Duitsland. We gingen naar onze klassen toe en leerden onze leerkracht kennen. Het was voornamelijk kennismaken en aan elkaar wennen. We deden wat oefeningetjes en vertelden info over onszelf. Hierdoor kwam ik erachter dat ik de bejaarde van de groep ben als 23-jarige. De rest is namelijk allemaal 18/19 jaar (zelfs een 17!). Afijn, samen met Lydia (Zwitsers) en Anna (Duits) had ik het wel naar mijn zin. Om kwart over vier was de dag voorbij en haakte Danique (Nederlands) weer bij ons aan. Anna vertrok naar de bus en ik liep samen met Lydia en Danique terug. Lydia moest na een tijdje een andere kant op, waarna ik samen met Danique verder liep. Zij bleek een verdieping onder mij te wonen, dus besloten we om de volgende ochtend samen naar school te lopen. Gezellig! En: dan kon ik tenminste niet verdwalen, aangezien we nu weer een andere route liepen... 's Avonds de tweede helft van mijn soep opgegeten en nog even gezellig met mijn ouders en daarna met Sebastienne gebeld en toen... hoorde ik een nieuwe stem! Ik stormde gelijk mijn kamer uit en de persoon die net over de gang liep schrok daar een beetje van (haha). Mijn nieuwe huisgenoot bleek Japans te zijn en hier voor nog 1 week te zijn. Daarna liet ik hem weer met rust en trok me weer terug in mijn kamer. Een tijdje later hoorde ik weer een nieuwe stem. Ik ging deze keer iets rustiger mijn kamer uit en kwam weer iemand anders tegen. Deze Chinese jongen is hier voor nog 2 weken en bleek mijn leeftijd te zijn! Later voegden de Japanner Kazu en de Chileen Christobal zich bij ons en hadden we lol. Daarna ging iedereen terug naar zijn kamer. Toch leuk dat ik een paar huisgenoten heb!

En toen was het tijd voor de eerste echte schooldag... die om 10:30 pas begon! Mijn rooster is namelijk van 10:30-4:15 elke dag. Op dinsdag en donderdag kan ik een extra les volgen en dan begin ik om 9:15. Lekker rustig begin dus! Het tempo lag meteen hoog en het niveau ook, even wennen dus! Maar ook heel leuk en uitdagend. Na anderhalf uur vroeg de leerkracht ons om te gaan staan en moesten we even rekken. Ze vroeg wie er aan yoga deed en toen ik mijn hand opstak vroeg ze mij een yogapose voor te doen in het midden van de klas. Oude Merel had a) nooit haar hand opgestoken en b) dit niet gedaan. Maar nieuwe Merel gaat ervoor en deed een mooie pose voor, waarna een paar mensen uit mijn klas het daadwerkelijk deden! Haha. Daarna weer verder met de les. 's Middags had ik mijn lunchpauze samen met de drie meiden en gingen we in de haven op een mooi plekje in het zonnetje zitten. Aan het einde van de dag waren we allemaal moe. Hoop informatie en lange dag dus vroeg naar bed!


Woensdag zijn de dagen iets korter, namelijk tot 2:30. Onze school organiseert naschoolse activiteiten en vandaag stond een bezoek aan Pylon Lookout op de planning. We hebben ons met ons vieren ingeschreven en er gingen nog een paar andere mensen. Na een volle dag vol ingewikkelde woorden gingen we met een grote groep met de trein naar Circular Quay, de plek waar ferry's, bussen en treinen samen komen. En wauw: Sydney Opera House in de verte! We namen een hoop foto's onderweg en moesten flink wat trappen op om bij de lookout te komen, maar het was het waard. We hadden een mooi uitzicht over de haven en over een deel van de stad en natuurlijk zagen we het Sydney Opera House. Oh wat zou het gaaf zijn als we daar naar binnen konden en een show konden bekijken!

Donderdag was weer een lange dag zoals altijd, eigenlijk niks bijzonders over te melden! Vrijdag was wel weer leuk. Na schooltijd heb ik eerst nieuwe schoenen gekocht en daarna heb ik lekker pizza gegeten (ovenpizza, dat dan weer wel). 's Avonds ging een groep mensen van school uit en op het laatste moment besloot ik om mee te gaan. Dit was eigenlijk super gezellig! We zijn naar een leuke club gegaan waar je zowel kon zitten als kon dansen en hebben eigenlijk het grootste gedeelte van de avond gedanst. Zo rond half een zijn we weer teruggegaan.

Zaterdag zijn we met zijn vieren met de ferry naar Taronga Zoo gevaren, waar we een mooie wandeling langs de kust zouden maken. De boottocht leverde ons gelijk een prachtig uitzicht over de stad op (en Sydney Opera House). De wandeling duurde in totaal 3 uur en halverwege genoten we van een lunch, waarna we weer terugliepen via een andere weg. De wandeling was echt heel mooi en dus hebben we ook weer veel mooie foto's gemaakt. Op de ferry terug genoten we van het uitzicht en het lekkere weer en kletsten nog wat na. Daarna gingen we via de stad terug naar ons studiehuis waar we ieder onze eigen weg gingen en even tot rust kwamen. Terwijl ik wat op mijn laptop werkte kwamen er twee personen binnen die ik nog niet kende. Een jongen die zich voorstelde en een meisje die glimlachte en doorliep naar haar kamer. De jongen werd niet mijn nieuwe huisgenoot, het meisje wel, maar ik wist haar naam niet.. Nouja, komt nog wel. Om half negen ging ik samen met twee anderen naar het studiehuis van iemand van de groep. Een paar mensen gingen indrinken voordat ze naar de club zouden gaan (drankje kopen = duur). Ik ging alleen voor een drankje totdat ze naar de club zouden gaan, want samen met Danique zou ik daarna de was gaan doen (het is namelijk best prijzig om hier te wassen & drogen). We hadden lol, deden truth or dare (lekker jeugdig) en om kwart over tien liepen wij terug om te gaan wassen en drogen. Dit duurde tot 12 uur en toen was het eindelijk allemaal klaar en konden we naar bed. Ik kreeg nog een stukje mooncake van Minghze aangeboden (iets met Chinese maanjaar? Was wel lekker, niet heel zoet) en dook daarna uitgeput mijn bed in.


En vandaag is het zondag en maak ik me alweer op voor de nieuwe week! Vandaag een beetje rustig aan gedaan. Nog wat kleine boodschappen gehaald (wow 26 graden buiten, lekker!!), gebakken (blondies!) en gestudeerd. Blijkbaar vielen de blondies in de smaak want ze zijn nu al bijna op (gelukkig heb ik er een paar gered voor mijn studiegenoten en mezelf). Ik ben weer klaar voor een nieuwe week, let's go!

Reacties

Reacties

Greetje

Leuk Merel dat we je kunnen volgen in Sydney en wat goed van je dat je dit allemaal aandurf!

José

Leuk Merel, alweer helemaal gesetteld en klaar voor weer een nieuw avontuur. Geniet lekker van t studentenleven en van Sydney? ik kijk nu al uit naar de blondies in december?

pap

Dag lieverd, wat een heerlijk Merel verhaal weer. ik lees het met heel veel plezier en zie het je in gedachte allemaal doen. neem het er van deze weken. Studeren en plezier maken. Voor dat je het weet is het eind november en tijd om naar huis te gaan. En daar wachten 2 hongerige ouders die heel graag ook van jouw blondies willen genieten. heel veel plezier bij de voorstelling West side story in het Opera House. de moderne variant op Shakespeares Romeo & Julliet.
XXX, pap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active