kiwiopreis.reismee.nl

Au pair life & komende plannen

Kia ora mensen!


Deze blog gaat een keer niet over wat ik afgelopen tijd gedaan heb, maar gaat een keer over wat ik van plan ben! Oké, ook een beetje over wat ik afgelopen tijd gedaan heb, want ik ga jullie een blik in mijn au pair leven laten werpen. Krijgen jullie misschien het idee dat ik naast reizen en drankjes doen toch ook nog daadwerkelijk iets doe hier!

Allereerst... een overzicht van mijn hectische en rustige baan als au pair in het gezin Hastings.

  • Op maandagis het tijd om weer aan de bak te gaan en gaat mijn wekker om 6:20, maar vaak ben ik al eerder wakker. Dit kan te maken hebben met het feit dat Max zijn slaapkamer naast de mijne is en vaak genoeg èrg vroeg 'MUUUUUMMMMMYYYYY' gilt. Een keer gecheckt: het was 5:30. Zucht. Maar niet dat ik dan al mijn bed uitga... Neenee... de schone slaapster blijft meestal tot 6:50 liggen, is heel erg behendig in het snel wassen - aankleden ritme en zorgt dat ze om 7:00 klaarstaat. Hmm. Ja, zo ging het een lange tijd. Totdat Max had ontdekt dat hij mij ook al eerder uit mijn bed kon krijgen. Steve & Marita vertrekken op maandag vaak al om 6:45, maar dan lig ik nog 5 minuten te genieten van mijn bed. Normaal gesproken zijn de kinderen iets aan het kijken en doen dit braaf totdat ik verschijn. Maar Max en Zoe komen mij nu al twee weken lang halen. Zelfs een keer al eerder, een keer om 6:40! Ik kon nog 10 minuten liggen!!! Ach ja, wakker ben ik toch al. Daarna is het zelf ontbijten terwijl ik de lunchtrommeltjes van de kinderen klaarmaak: twee boterhammen, koekjes, crackers, fruit en soms yoghurt. Om 7:45 is het tijd om ze om te laten kleden. Zoe kan dit goed zelf, Max help ik altijd. Nog even de tanden poetsen, kijken wat Max vandaag mee wilt nemen en dan rond 8:15 is het tijd om te gaan. Ik breng eerst Max naar de dagopvang en parkeer de auto daarna achter de winkels, want het is altijd verschrikkelijk druk rond schooltijd. We lopen dan de rest naar school, drukke bedoeling! Het is een super grote school. In mei ben ik van plan contact op te nemen om te vragen of ik een kijkje mag nemen! Nadat ik gedag zeg tegen Zoe (ze wilt altijd dat ik mee de klas in loop) loop ik weer terug naar de auto en rijd ik terug. Dan heb ik vrije tijd en ik begin altijd met koffie.
  • Mijn vrije tijd is elke dag anders ingedeeld. De laatste tijd ben ik druk bezig met gitaar spelen (yeah leeg huis en een ruime keuze aan gitaren!), lezen, naar het strand gaan (mits het lekker weer is) sporten en haken. Ik probeer nu een sportritme op te zetten, maar ben er nog niet helemaal over uit wat ik welke dag doe. Ik wil namelijk weer gaan hardlopen (ben al 1 keer geweest!), naar een soort zumbaclass en naar bodybalance. In mei ga ik uitzoeken wat ik welke dag ga doen en dan wordt het een nieuwe routine.
  • Om 15:00 is de school van Zoe uit. Ik wandel om 14:55 naar beneden (remember, dit huis staat op een heuvel) en sta dan op de afgesproken plek op Zoe te wachten. Soms blijven we dan hangen bij de speeltoestellen, andere dagen lopen we direct terug. Rond 16:00 haal ik Max samen met Zoe op van de dagopvang en rijden we of naar de speeltuin of terug naar huis. Eenmaal thuis is het afhankelijk van hoelaat we terug zijn, maar als het voor 17:00 is, dan doen we meestal activiteiten samen. We springen op de trampoline, doen puzzels/spelletjes, tekenen of rennen gewoon lekker gek achter elkaar aan. Om 17:00 parkeer ik de kinderen voor de tv (is hun routine) en ga ik aan de slag met het avondeten. Om 18:00 zet ik de kraan aan en stop Max in bad. We hebben nu de gewoonte om allerlei kinderliedjes te zingen, Bingo is de favoriet op het moment. Om 18:10 roep ik Zoe dat ze nog 5 minuten heeft en tegen de tijd dat ik Max uit bad haal, zet Zoe braaf de tv uit (heb ik voor elkaar gekregen door consequent te zijn!) en gaat ze douchen of haar pyjama aantrekken. Daarna is het maar net hoe het uitkomt. Soms ben ik lang met Max in zijn kamer, soms met Zoe. Het is best lastig om die aandacht te verdelen. Ik heb al best veel situaties gehad waarbij een van de twee naar zijn/haar idee te weinig aandacht kreeg en vervolgens een scène ging schoppen. Ik leer hier veel van en de laatste tijd heb ik deze situaties niet meer gehad. Het is om 19:20 bedtijd voor Max, zijn slaapninja wordt dan rood. Dit betekent dat hij zijn kamer niet meer uit mag. Hij gaat bij mij heel makkelijk slapen, een enkele keer is hij niet moe, maar meestal is hij binnen 5 min weg. Dan ben ik meestal nog 10-15 minuten bij Zoe op haar kamer en na een goedenacht te wensen loop ik naar de keuken, om of aan het avondeten voor ons te beginnen of gewoon lekker op de bank te gaan zitten. Marita kookt 1 keer, Steve kookt 1 keer en ik kook 2 keer. We eten wanneer zij terug zijn (tussen 19:30-20:30) en daarna is het òf Shetland kijken (erg gezellig en grappig!) of muziek luisteren terwijl zij vroeg naar bed gaan.

Zo gaat het zo'n beetje elke dag! Maar er zijn uitzonderingen/aanvullingen.

  • Op dinsdag heb ik na 9:00 vrije tijd tot woensdagmiddag!! Hun oma, Marita's moeder, haalt ze dan 's avonds op, ze slapen daar en ze worden ook weer naar school/opvang gebracht. Een enkele keer worden ze woensdagochtend hier gebracht, omdat hun oma dan voor haar werk op reis moet of een vergadering heeft. Maar meestal kan ik op woensdag uitslapen & heb ik geen tijdstress op dinsdagmiddag!
  • Op woensdagmiddag is het altijd druk druk druk. Beide kinderen hebben om 15:20 zwemles. Dit betekent dat ik Zoe om 14:55 ophaal, we gauw naar de auto hobbelen, Max ophalen en dan naar het zwembad rijden. Poe, altijd haasten! Op dit moment zijn we aan het testen of een andere parkeerplek handiger is, eentje verder van school af. Ik kom namelijk altijd in de file terecht!
  • Op donderdag heb ik ingevoerd: donderdag bakdag. Dat komt meestal neer op: ik weeg alles af, doe de meest technische/gevaarlijke dingen en zij snoepen en roeren. Mooie samenwerking toch?! Deze dag gaan we na de paasvakantie verplaatsen, want Zoe gaat voortaan op donderdag naar circusschool.
  • Op vrijdag is Marita thuis. Ze werkt dan en moet af en toe weg. Ik heb dan meestal een lazy day en haal de boodschappen. Ze haalt altijd iets lekkers voor lunch. Tot nu toe heeft Zoe op vrijdagmiddag codeerles, maar dat wordt na de vakantie verplaatst naar een andere dag. Ik hoefde haar dus pas om 16:15 op te halen, nadat ik Max van de opvang had opgehaald. Ze spenderen thuis wat tijd met Marita, waarna zij om 17:00 weggaat om naar de sportschool te gaan. Zodra zij of Steve terug is, zit mijn werk erop en is het een rustige vrijdagavond.

Dus tja, dat is zo'n beetje mijn week! Soms ben ik de hort op op vrijdagavond, soms ben ik hier. En de laatste tijd ben ik ook meer hier in het weekend, tot grote vreugde van de kinderen. Wat ook betekent dat ik soms al vroeg gewekt wordt, maar dat heeft toch ook wel iets schattigs. Overigens, uitslapen hier betekent dat ik tussen 8 en 9 mijn bed uit kom, dat is uitslapen voor mij momenteel.


En dan..... *tromgeroffel* mijn spannende plannen voor het zuidereiland! Ik heb een groot deel natuurlijk al verklapt in mijn vorige blogs, maar ik zal er nu wat meer over vertellen. Al moet ik dat snel doen, want eigenlijk moet ik nu slapen (morgen om 3:45 op... auw!)

Morgen vlieg ik om 6:30 (auw) naar Wellington. Daar ontmoet ik een andere au pair, Maike, waarmee ik de ferry naar Picton neem. We hebben elkaar al meerdere keren ontmoet en hebben samen dit plan getrokken. We komen daar rond 12:00 aan en nemen daarna de bus naar Nelson, waar we onze huurauto ophalen en naar ons hostel rijden. Het is dan Goede Vrijdag, dus veel zal er niet te doen zijn, maar na een lange dag reizen is dat ook niet erg. En dan zaterdag...... GA IK SKYDIVEN. Yaaaaaaaaaaay!!! Maar toch ook wel spannend. Momenteel voel ik de zenuwen nog niet, maar die zullen vast komen als ik daar ben.. Ieieieie! En ik heb een camerapakket erbij! Helemaal gaaf. Ik spring rond 10:00 uit het vliegtuig (bij jullie 12 uur 's nachts). Wat we de rest van de dag gaan doen weten we nog niet, maar we eindigen in ieder geval in een hostel vlakbij Abel Tasman National Park. Dat is namelijk het andere deel van ons plan: heel Abel Tasman park uitpluizen. Dit gaan we doen door te hiken, te kajakken en wie weet fietsen. Lekker sportief dus!

Dan deel 2: op woensdag nemen we afscheid en vlieg ik van Nelson naar Queenstown. Hier neem ik de bus naar Te Anau en slaap ik 's nachts in een hostel. Want, de volgende dag begint mijn tweede avontuur: de Milford Track hiken! En daar ben ik eigenlijk nerveuzer voor dan voor het skydiven! De Milford Track is een van de Great Walks. 53 km lopen door bergvalleien en langs adembenemende watervallen, 4 dagen lang. Dag 1 en 2 moeten te doen zijn, maar dag 3 is afzien. Dan moet ik namelijk de bergpas op en ook weer steil af. Met een zware grote backpack op mijn rug!!! En dag 4 is lang afdalen. Maar: ik kan dit. Talking about uit mijn comfortzone stappen! Dit is waaaaaaaay uit mijn comfortzone. Ik heb namelijk a) geen veiligheid van mensen die ik ken, ik moet mensen gaan aanspreken, b) ik heb een zware, grote backpack op mijn rug en heb hier geen ervaring mee, c) ik slaap in hutten met onbekende mensen, moet mijn gevriesdroogde maaltijden zelf koken en ben een complete beginner op dit gebied en d) ik heb nog nooit in mijn leven zo lang gelopen, laat staan in mijn eentje. Maar, vertrouwen in jezelf is al het halve werk. Ik heb alle professionele spullen van Steve & Marita bij me, heb de wandelschoenen ingelopen en weet dat als ik rustig aan doe (wat moeilijk is) dat ik het kan. En dat ik onwijs mooie foto's ga krijgen. Er is (helaas?) regen voorspeld, maar zoals het vraagteken al doet vermoeden: dit is eigenlijk niet heel erg. Ja, als het keihard regent en je geen hand voor ogen ziet. Maar men zegt dat de watervallen pas echt tot leven komen bij regen. Ik ben benieuwd!


Allright folks, ik ga mijn bed opzoeken. Morgen loop ik nog een keer na of ik alles heb en vertrek dan met de shuttle naar het vliegveld. Wat een spannende tijden! Ik kan niet wachten. Wanneer je de volgende blog leest, heb ik alles er alweer op zitten, want veel bereik zal ik niet hebben in de bergen. De mensen die nu meivakantie hebben: fijne vakantie! En de mensen die dat niet hebben: werkze!

See ya lieve mensen!

Reacties

Reacties

Greetje

Spannend allemaal Merel! Je durft wel hoor! Succes en sterkte met het afzien! Ik heb enorm veel bewondering voor je!

Pap

Dag dappere dodo. Ik ben trots op je. Je lijkt op mij. Ik ben heel erg benieuwd naar je foto's en verhalen. Doe voorzichtig en rustig aan. Love you. Pap xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active