kiwiopreis.reismee.nl

Culturele onderdompeling en de prachtige natuur ontdekken

Xin chào!


Mijn laatste blog over Vietnam schrijf ik alweer terug in Nieuw Zeeland. Vanochtend om 7:50 ben ik hier geland! Ik heb mijn overige spullen bij mijn host family achtergelaten en dus heb ik de skybus naar Silverdale genomen.

Helaas moesten we Hoi An verlaten en vertrokken we naar Hue met de bus. Dit was een korte rit en 's middags hadden we dan ook vrije tijd. Ik ben samen met mijn kamergenoot de straten gaan verkennen en kwamen leuke winkeltjes tegen. Mijn vader had me gevraagd ook een leuk armbandje voor hem te kopen en ik stuitte eindelijk op een leuke in een knus winkeltje in Hue. Maarja, zou het passen? De meeste Aziaten hebben kleinere polsen dus dat was moeilijk inschatten. Gelukkig voor mij was m'n kamergenoot zeer spontaan, stapte op een westers uitziende man buiten af en vroeg hem de armband te passen. En het paste! Super grappig. 's Avonds hebben we lekker gegeten en zijn we uit geweest. Ik bleef niet te lang want de volgende ochtend moest ik vroeg op voor... Een motorbike tour!
Dat was zo melig. Drie Vietnamese mannen stonden de volgende ochtend op 3 van onze groep te wachten en toen konden we achterop. We werden over het platteland gereden langs tempels, plaatselijke marktjes (waar we witte sinaasappel hebben geproefd.. Opmerkelijk maar wel lekker! En nee hij was niet beschimmeld!) En we zagen ook nog diverse pagoda's. We kregen even een boottochtje en werden aan de overkant weer opgehaald. Wat was dit leuk!! En gelukkig voor ons waren ze zeer ervaren met dit gekke verkeer.
Ik heb daarna even wat anders aangetrokken en ben toen met iemand van de groep naar de oude stad gegaan. Dit was de vroegere stad, Hue was oorspronkelijk de hoofdstad maar dit is uiteindelijk veranderd in Hanoi. Torenhoge stadsmuren en water scheidde de oude stad af van de rest. Het was echt wel groot en er stonden heelveel tempels in. We raakten af en toe wel even de weg kwijt, maar kwamen uiteindelijk weer terug bij de ingang. Massief, kleurrijk en uitgestrekt, dat is hoe het er daar uit zag. 's Avonds gingen we weer met de groep uit eten en besloot ik een opdracht uit mijn travel journal te doen, namelijk neem het derde gerecht van de menukaart zonder te kijken. Vet spannend want wie weet wat ik zou krijgen. Ik liet iemand anders voor me bestellen en de groep liet me zelfs eerst blind proeven. Geen idee, maar lekker was het wel. Het bleken dumplings met garnalen erin te zijn, gestoomd in bananenbladeren. Het was echt super lekker! Mijn avontuur heeft goed uitgepakt.

De volgende ochtend vertrokken we weer met de bus op weg naar Phong Nha-Ke Bang National Park. Hier verbleven we in een homestay. Hoewel de bedden net planken waren hadden we verder niks te klagen. Ik heb die avond frietjes gegeten, daar was ik even aan toe! De volgende ochtend gingen we het nationale park in. Je hebt hier talloze mooie grotten en kan er door de jungle trekken. Wij gingen een grot in, de Paradise Cave. Wow wat was dit mooi! Zo hoog en al dat gesteente zat zich in de loop van tijd heeft gevormd, echt prachtig. We zijn hier een flinke tijd ingebleven om alles te kunnen zien en vertrokken daarna weer terug naar de homestay voor een lunch. Sommige wilden nog naar een andere grot waar je in kon varen en vertrokken na een uurtje. Ik bleef samen met een paar anderen. De rest van de tijd deden we niet zoveel omdat het veel te warm was (40).

's Avonds vertrokken we met de bus naar een grotere plek om op de laatste nachttrein te stappen. Eerst haalden we nog even een heerlijke banh mi voor avondeten en wat snacks voor in de trein en daarna stapten we op. De trein bracht ons naar Hanoi. Helaas had ik deze nacht moeite met in slaap vallen en was de trein erg luid en schokkerig, dus was ik nog erg slaperig toen we in Hanoi aankwamen.
We vertrokken naar ons hotel om ons op te frissen en kregen daarna weer een wandeltour van onze reisleider. Ze bracht ons naar een lokaal restaurantje waar ik een heerlijke frappuchino en banh mi met ei had en daarna was iedereen weer opgeladen zodat we de tour konden vervolgen. We liepen verder en ik moest weer even wennen aan het drukke verkeer. We kwamen in the old quarter, het oude en toeristische gedeelte waar de straten zeer smal zijn. Leuk feitje: als je naar een specifiek product op zoek bent dan moet je naar de straat met dezelfde naam. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar nieuwe schoenen dan ga je naar de schoenenstraat. Super grappig!
De wandeltour eindigde voor mij en vier anderen bij een spa waar we alle vijf een massage namen. Eventjes een uurtje ontspannen. Ik dacht ik neem een lekkere aromatische massage.. Het begon ermee dat mijn masseuse op mijn rug klom en in mijn rug, schouders en nek begon te porren. Auw! Nouja, het deed niet echt zeer maar het was een raar gevoel en niet bepaald ontspannend voor mij. Ohh waar was ik aan begonnen?? Gelukkig ging ze daarna wel echt masseren. Af en toe kreeg ik van die meppen, dat gehak met twee armen, en af en toe duwde ze haar vingers in mijn rug of trok ze aan mijn vingers en tenen, maar hee alles daar tussen was ontspannend en dit was toch ook wel weer een ervaring!
Na de massage heb ik me opgefrist in mijn hotelkamer en ben ik erop uit gegaan met een paar anderen op weg naar het prison museum van Hanoi. Je merkte hier wel goed de Franse invloed, de meeste dingen waren ook in het Frans vertaald. Het museum was indrukwekkend en ook wel wat confronterend, maar goed om te zien. We dronken daarna nog een koffie, liepen naar een supermarkt en gingen toen terug naar het hotel. 's Avonds stond een bezoekje aan het bekendste Pho (spreek uit fur) restaurant gepland. We moesten buiten in de rij wachten voor een plek en konden niet met z'n allen aan een tafel, dus splitsene we op. Tjeetje, wat was dit lekker!!! Het is noedelsoep met rundvlees met een sterke bouillon. Gooi er een beetje chilisaus in en het is perfect! Zeker een aanrader om te proberen.

De dag erop vertrokken we voor een nachtje, we reden met de bus naar Halong Bay, namen de ferry naar Cat Ba Island en stapten daarna weer op de bus. Wauw, wat is Cat Ba Island mooi!!! Zo groen en zo ruig en zo rustig. Genieten! We reden naar een boot waar we een waanzinnig lekker en uitgebreide lunch kregen terwijl we langs de eilandjes en drijvende marktjes gingen. Nadat we onze buiken rond hadden gegeten trokken we onze zwemkleding aan. We gingen namelijk kajakken! Reddingsvest aan en instappen maar. Beetje wiebelig maar niemand is eruit gevallen. Onze kajak guide was zeer enthousiast en spetterde af en toe een kajak helemaal nat. Ik zat veilig want voor me zat een meisje die een dag geleden een tattoo had laten zetten en die mocht niet nat worden. Ik zat dus achter en deed het meeste werk, mijn kajakkameraad was een beetje moe, maar dat gaf niet want zo had ik een beetje een work out. Sterkste moest immers achter! We kwamen langs de prachtigste plekken en moesten op een bepaald moment zelfs achterover leunen om onder een rots door te gaan. Wel een beetje spannend maar ook gaaf! Ik was eerst bang dat ik klem zou komen te zitten door dat reddingsvest maar het viel gelukkig mee. Na een tijdje zijn we weer teruggekeerd en hebben we nog op de boot gechilld voordat we weer teruggingen naar het centrum. Hier checkten we in in ons hotel, zijn 's avonds nog uit eten gegaan en hebben een drankje gedaan en zijn daarna gaan pitten.

De volgende ochtend gingen we alweer terug naar Hanoi. Het was weer een lange reisdag en eenmaal in het hotel was ik een beetje misselijk, maar na even gelegen te hebben was het weer beter. Mijn kamergenoot ging erop uit voor een tattoo en ik besloot een douche te nemen. Hm, er miste een deur. Ach, dat kan nog. Hé, de standaard is kapot.. Of toch niet? Ik probeer het gewoon. Met gevaar voor eigen leven, ik kreeg hem bijna op m'n hoofd! Aangezien ik hier nog een extra nacht bleef heb ik dit bij de receptie gemeld, ze checkten het en ik kreeg een andere kamer. Veel luxer en met werkende douche!
We zijn 's avonds voor de laatste keer met z'n allen uit eten geweest en hebben daarna nog wat drankjes gedaan op iemands hotelkamer. Daarna nam ik afscheid van de groep want ik bleef dus nog een dag langer. De volgende ochtend had ik een tour geboekt met een Vietnamese studente. Dit was heel bijzonder en ik heb onwijs veel geleerd en gezien! Ik ben naar het Ho Chi Minh museum geweest, heb het Mausoleum gezien, heb door het Franse deel gelopen, het oude deel gelopen, heb bun cha en crab rolls geprobeerd (noedelsoep met gebarbecued varkensvlees), heb een oud traditioneel huis van binnen gezien en heb tot slot nog een prachtige tempel gezien. In de stromende regen liepen we samen onder een plu, af en toe namen we een taxi. Eenmaal terug in mijn hotelkamer was ik compleet doorweekt. Ik heb een heerlijke douche genomen, maskertje opgedaan, nog wat snacks gehaald voor 's avonds en heb de rest van de avond in mijn bed tv gekeken en gefacetimed met mijn ouders. Vrijdagochtend werd ik opgehaald en werd ik naar het vliegveld gebracht, waar mijn reis weer ten einde kwam. Via Hong Kong ben ik uiteindelijk weer in Auckland terecht gekomen. Het voelde toch wel een beetje als thuiskomen.

En nu zit ik in spanning af te wachten tot ik eindelijk mijn lieve ouders ga zien na 7 maanden. Morgen ga ik naar het vliegveld en dan wacht ik ze op bij de deur in de aankomsthal. Ik kan niet wachten, het is nu eindelijk zover. Mijn lieve ouders vliegen de wereld over om hier met mij een prachtige roadtrip te maken. Ik voel me gezegend en sta te popelen om ze te knuffelen en stevig beet te pakken. Skype is fijn, maar het niet kunnen aanraken is toch wel een gemis. Ik ga vanavond vroeg naar bed, al denk ik niet dat ik veel kan slapen..

Vietnam was een prachtig avontuur, maar laat nu maar het volgende avontuur beginnen! Ik ben er klaar voor!

Kusjes van jullie wereldreiziger

Reacties

Reacties

Ingrid

Wat gaaf zeg en Leuk om je belevenissen te lezen.Straks met je ouders Nieuw-Zeeland onveilig maken hihi, geniet ervan .

Greetje

Geweldig weer om mee te lezen met je belevenissen Merel! Nu het klapstuk de hereniging met je ouders! Geniet samen met hen van alles!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active