kiwiopreis.reismee.nl

Rust in de Mekong Delta en Tuy Hoa

Xin chào!



Inmiddels ben ik alweer bijna op het einde van mijn reis en ik geniet met volle teugen van dit land. Het eten is heerlijk, de straten zijn gekleurd, de groep wordt steeds hechter en elke dag zie ik weer nieuwe mooie plekken en ervaar ik weer totaal nieuwe dingen.

Waar ben ik intussen geweest? Na het drukke Ho Chi Minh was ik blij dat we de rust op gingen zoeken in een homestay in de Mekong Delta. We reden hier met de bus naartoe en kregen eerst een boottour door over de Mekong. Grappig joh: gammel bootje met plastic stoeltjes erop, overal waar je keek zag je deze toeristenboten voorbij varen. We zagen onderweg de drijvende vismarkt (hutjes op het water) en bezochten meerdere lokale (toch ook wel toeristische) plekken. Zo liepen we langs fruitbomen en kregen gedroogd fruit om te proeven, snoepten we van de coconut candy en zagen hoe de chocola werd gemaakt van cacaoboon tot chocoladereep. Het was een dagje voor proeven en om je heen kijken en zo rond lunchtijd gingen we verder met de boot naar de volgende plek. Hier moesten we even een stukje lopen en kwamen uiteindelijk bij een klein steigertje aan. In groepjes van 3 gingen we in de kleine bootjes met een mannetje achterop die als een soort gondelier onze boot over de rivier bracht. Over de bruine rivier door de jungle met Vietnamese hoedjes op, wat een ervaring! We werden afgezet bij een lokaal cafeetje en kregen een onwijs uitgebreide lunch. Springrolls, soep, broodjes, fruit, pannenkoekjes, noem maar op. Het was zalig en we waren daarna weer helemaal opgeladen. Ik streek nog even neer in een hangmat voor we naar de homestay reden. Dat was spannend, want ik had nog niet eerder in een homestay geslapen!

De homestay lag prachtig aan het water en we hadden nette kamers tot onze beschikking. 's Avonds kregen we een heerlijke (uitgebreide) maaltijd en dronken we nog een drankje na afloop. Het was op en top genieten daar! Toch was iedereen toch ook wel blij om de volgende dag weer terug naar Ho Chi Minh te gaan, want in de homestay was er verder niet zoveel te doen.

We namen de bus terug en brachten de rest van onze middag door in de drukke stad. 's Avonds fristen we ons nog even op voor we de nachttrein in gingen. Spannend! De coupé leek een beetje op een hut op een boot en we sliepen er met z'n vieren in. Ik had de rustige coupé en kroop al gauw onder m'n laken. Onze airco blies zo hard en maakte het zeer koud. Niet aan gedacht! Volgende keer een trui mee. De rit was hobbelig en luid maar ik heb wat kunnen slapen (denk aan de magische bus in Harry Potter 3 en je weet hoe het voelt). De volgende ochtend kwamen we aan in Tuy Hoa, een groot dorpje waar 1 vd 800000 Vietnamezen Engels spreekt. We trokken gauw andere kleren aan in het hotel en gingen daarna op stap om te ontbijten. Wat ben ik blij dat je hier ook broodje ei kan eten als ontbijt! Ik moet er niet aan denken om steeds noedels zo vroeg in de ochtend te eten.. Na het ontbijt deden we een tour door Tuy Hoa. Onze reisleidster vertelde steeds informatie over de plekken. We kwamen bij een prachtige tempel waar de monniken rondliepen en ons een ritueel lieten zien. Ook zagen we een mega groot boeddhabeeld staan. De tempel liet een diepe indruk op ons na en sommige van ons gingen zelfs mediteren! Na deze rust vertrokken we naar een katholieke kerk die net ging sluiten, dus veel tijd hadden we niet. De kerk zelf was vrij somber en grijs van buiten, maar wel indrukwekkend. De volgende stop was een stukje strand met rotsblokken, geliefd bij de locals. We liepen er rond en namen er mooie foto's. Och wat hadden we allemaal zin om te gaan zwemmen! Maar voordat we dat deden reden we eerst naar een zeer lokaal eettentje waar we noedels en rijst met zeevruchten aten, vers van de pers. Aangezien ik door de warmte niet veel trek had besloot ik 'alleen maar' een bord met rijst en groenten te nemen. Dat bleek dus een berg te zijn, mijn hemel!! Lekker was het wel. Na ons eten was het dan eindelijk tijd om te gaan zwemmen. Het water was heerlijk maar op het strand zelf en het zand was super heet. Gelukkig hadden we een soort parasol om onder te liggen.

We hebben 's avonds samen gegeten (keertje pizza genomen) en ik ben vroeg naar bed gegaan want mijn oog deed de laatste paar dagen zeer. De volgende dag hadden we vrije tijd en ben ik samen met mijn kamergenoot op stap geweest door Tuy Hoa. Aan het einde van de middag gingen we bij de rest van de groep zitten die de hele dag aan het zwembad doorbrachten. 's Avonds gingen we net zoals de mensen daar op straat eten. We streken neer op de plastic stoeltjes en ik nam een Vietnamese pannenkoek. Lekker joh! Met ei en groenten en dan als een soort omelet geserveerd. Daarna was het alweer tijd om onze spullen te pakken en ons om te kleden voor de nachttrein die ons naar Hoi An zou brengen. En daar keek ik zeer naar uit!


Voor nu houd ik het even bij deze plekken, anders wordt mijn blog wel erg lang! Binnenkort meer over Hoi An, Hue en Phong Nha-Ke Bang National Park.

Hen gap lai! (see you later!)

Reacties

Reacties

pap

Leuk reisverslag. ben benieuwd naar je foto's. Nog 4 dagen en dan vliegen we jouw kant op. XXXX

Greetje

Knap merel zoals jij kan vertellen! En geweldig om met je mee te reizen!Wat een avontuur!

José

Dit is weer een heel andere wereld zeg. Wat een ervaringen en indrukken weer, we hebben volgende week heel wat bij te praten <3

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active