kiwiopreis.reismee.nl

Eieren bakken in Rotorua!

Kia ora!


Mijn laatste echte weekendtrip zit erop. Ik heb nu nog vier weken te gaan voor mijn contract afloopt en mijn hostfamily op vakantie gaat, dus tijd om nog wat quality time te hebben met dit lieve gezin. Dit weekend ben ik samen met vier au pairs naar Rotorua gegaan. Ons gezelschap bestond uit de Nederlandse Meggie, Duitse Anna, Engelse Febe en Maleisische Alicia. Weer een divers gezelschap dus! We hadden een auto gehuurd en begonnen op vrijdagavond met rijden, zodat we zolang mogelijk daar konden doorbrengen.


We kwamen om elf uur aan en zijn daarna eigenlijk gelijk ons bed in gekropen, want de volgende dag moesten we vroeg op voor het raften! Die ochtend was ik al een beetje zenuwachtig. Ik merk dat ik vaak activiteiten boek waarvan ik denk dat dat gaaf is, maar als het dan eenmaal zo ver is dringt het pas door hoe eng het eigenlijk is en krijg ik de zenuwen. Ook nu, waarom ga ik eigenlijk raften? En dan ook gelijk van de hoogste commerciële waterval af raften? Ik denk dat mijn motto is: als je het doet, moet je het ook gelijk goed doen. Afijn, wij kwamen daar voor 9 uur aan en kregen samen met een heleboel anderen een uitleg over wat ons te wachten stond. Omdat wij al met een groep van 5 waren en er nog een stel was en de rest allemaal grote groepen waren, konden wij met zijn zevenen. We moesten in onze zwemkleding zijn en kregen een fleecevest (houdt je warm), een wetsuit, laarzen, een reddingsvest en een helm. Ik kreeg maatje inimini want mijn hoofd was te klein voor al die grote helmen. Maar daardoor kan je mij wel goed herkennen, want ik ben in mijn boot de enige met een gele helm! Toen we alles aan hadden getrokken liepen we naar onze raftboot waar we een oefening kregen van onze leider. We oefenden met peddelen, maar ook met de situatie wanneer we van een waterval af zouden gaan. 'Waterfall position' betekende dat je je voeten wijd vast moest klemmen en dan met je hand en je peddel het blauwe touw op de rand van de boot moest vasthouden en tegelijkertijd in de boot moest duiken en je goed vast moest houden aan de koordjes op de bodem. Het kon dus zo zijn dat we om zouden slaan (ieks!!) en in dat geval moest je je stevig vasthouden en kwam er vanzelf zuurstof uit de bodem vrij. Maar als hij zei dat je lost moest laten, dan moest je je laten vallen. Getver de getver, ik hoopte zo dat dat niet zou gebeuren! Ook kregen we te horen wat je moest doen als je uit de boot was gevallen. Nuttige informatie, en toen was het tijd om naar de rivier te gaan! We hadden inmiddels ook onze posities bepaald: ik zat op de tweede rij rechts (no way dat ik voor of achter ga zitten!!).

En daar gingen we dan, de rivier op. Eerst kregen we nog een oefenronde om te oefenen met peddelen en we oefenden nog een keer met 'get down!' en toen was het tijd voor de eerste waterval. AAAAAA! SPLASH gelijk enorm veel water in mijn gezicht en in de boot. Brrr, beetje koud wel, maar gelukkig hadden we zoveel laagjes aan. Er was meteen iemand (degene naast mij) uitgevallen en die kwam al zwemmend weer naar ons terug. Gelukkig verder oké en we konden weer verder. We kregen een rustig stukje, stilte voor de storm zei onze leider. En toen kwamen we bijna bij de hoge waterval aan. Onze leider vroeg of er iemand was die liever eromheen wandelde in plaats van naar beneden te raften. En er was inderdaad iemand die dat liever deed. Wij bleven even in de boot wachten terwijl zij om de waterval heen liepen. En toen was het zover. Mijn hart ging hard tekeer, ik slikte nog maar een paar keer en luisterde goed naar de laatste woorden van onze leider. We duwden onze peddels tegen elkaar in de lucht en yellden heel hard (ik ook, veel adrenaline!) en daar gingen we dan. 'GET DOWN!!' hoorden we en we doken zo snel mogelijk de boot in, ons vasthoudend voor ons leven. Helemaal onder gingen we. En wonder boven wonder, we kwamen boven en waren niet omgedraaid. HELEMAAL BLIJ!! want dit was alweer de laatste waterval waar we vanaf gingen. Vanaf dat moment was het eigenlijk alleen nog maar genieten van de snelheid en het water. We hadden nog een paar mogelijkheden waar we konden zwemmen, maar mij niet gezien! Ik vond het wel welletjes. We hadden ook nog een leuk momentje waar steeds twee of drie mensen in de voorkant van de boot gingen zitten en dan in het water gedunkt werden. Super grappig maar wel heel koud!

Na dit avontuur besloten we de foto's te delen en konden we ze lachend bekijken. Nadat we ons warm om hadden gekleed reden we naar een cafeetje in Rotorua om even op te warmen met koffie en een lekkere muffin. We bespraken wat we verder die dag nog wilden doen. Uiteindelijk kwamen we erop om 's middags naar wat geothermische plekken te gaan en dan aan het einde van de middag naar een Maori dorp te rijden, waar we een rondleiding zouden krijgen en dan 's avonds een unieke ervaring zouden krijgen. Daarna wilden we nog een treewalk doen door Red Forest.

Eenmaal opgewarmd, alle geothermische plekken bekeken (daar is Rotorua bekend om, eilucht overal) reden we naar Te Puia. Dit is een cultureel centrum voor Maori en biedt dus verschillende ervaringen aan. Onze rondleiding was top, maar de avondervaring was nog veel gaver. We kregen eerst een performance, zo een als ik in Waitangi ook had gezien (zie filmpje). Maar het was nog steeds zeer indrukwekkend! Daarna liepen we naar het restaurant. Hier kregen we een mega buffet. Maar het was niet zomaar een buffet, nee het was bereid volgens de traditionele Hangi methode. Dit betekent: een gat in de grond graven, een mand met eten erin leggen, de kuil weer dicht maken en het eten gaar laten worden door de hete stoom van de vulkanische geothermische grond. Normaal gesproken duurt dit zo'n 6 uur, dus hadden ze er nu een ijzeren kap opgezet. Maar nog steeds was het heel bijzonder! We werden gezegend, kregen een liedje te horen en na het eten was er nog een extraatje. We mochten een dekentje pakken en werden met het treintje naar de geiser gereden. Hier kregen we een warme chocomelk en konden we op de hete stenen gaan zitten (zo lekker warm!!). Het was echt genieten. Zo rond 9 uur zat het er alweer op en reden we in de richting van the Red Forest. Hier hebben we de treewalk gedaan, een wandeling over touwbruggen hoog boven de grond, verbonden door de reusachtige bomen die er staan. Erg mooi, zeker in het donker! We waren daarna wel erg moe en zijn terug naar het hostel gereden om lekker te gaan douchen en slapen.


De volgende ochtend hebben we een beetje uitgeslapen (half 8) en zijn na het ontbijt naar Lake Rotorua gereden. Hier hebben we een beetje rondgewandeld. Daarna zijn we naar de Blue Lake gereden. Hier hebben we een wandeling om het meer gelopen. Eerst konden we niet helemaal zien waarom het meer Blue Lake heette, maar toen we eenmaal halverwege waren en er van bovenaf op keken, zagen we het eindelijk. Aan de andere kant zagen we de Green Lake. Het verschil is (behalve de kleur natuurlijk!) dat de groene een paar meter dieper is, veel ouder is en heilig is verklaard door de Maori. Je mag er dus niet in zwemmen, varen of wat dan ook. Daarna onze weg vervolgd langs de andere kant van de Blue Lake en hebben daarna aan het water onze broodjes gegeten. Je zou even vergeten dat het al winter is, zo lekker was het!

Hierna zijn we naar de laatste stop gereden: de Hot and Cold pools vlakbij een geothermisch gebied. Deze plek is zo onopvallend, de eerste keer zijn we er voorbij gereden! Dit is een stroom water die door het gebied verwarmd is en dus lekker warm is om in te badderen. In de kou in onze zwemkleding geschoten en gauw het warme water in. Zalig! Dat was wel verdiend na alles wat we hadden gedaan dat weekend. We hebben er flink een tijdje in gelegen. Na een tijdje kreeg ik wat hoofdpijn en raakte ik oververhit, dus ben ik er maar weer uitgegaan. Niet veel later volgden de anderen ook en nadat we weer warm in onze kleding zaten zijn we terug naar Auckland gereden.


Ik ben blij dat ik weer frisse lucht ruik in plaats van de eilucht! Al was het wel gezond. Herinneren jullie je nog dat verhaal dat ik de verkeerde ferry nam toen ik naar Coromandel wilde?! Nou, eind goed al goed. Ik kan de datum van mijn ticket wijzigen (binnen 6 maanden) en ga nu volgend weekend samen met Meggie en Marieke naar Coromandel voor een dagtripje. We rijden er samen heen en dan neem ik aan het einde van de middag de ferry weer terug! Heb ik er toch nog gebruik van gemaakt.

Verder is het een beetje gek dat het al bjina tijd is.. Maarja, voorlopig nog even vier weken genieten! Enjoy your day en ik spreek jullie gauw weer!!

Reacties

Reacties

Greetje

Weer genoten van je boeiend geschreven verhaal! Erg knap dat je dat zo kan vertellen dat het lijkt of je er zelf bij bent!

Nina

Heerlijk verhaal weer. Super gaaf dat je dit allemaal doet. Lekker mooie herinneringen maken! X

Pap

Wat een fantastisch verhaal heb je weer geschreven. Ik krijg zo'n zin om naar Nieuw Zeeland te komen en veel van dit soort dingen met eigem ohen te zien of zelf te doen.
Nog 54 dagen en dan stappen we op het vliegtuig naar jou.
Fijn.
Love you. Pap xxx

Pap

Nu nog de foto's plaatsen

Jasper Heugens

Wat een geweldige verhalen weer Merel, heel leuk om te lezen??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active