kiwiopreis.reismee.nl

Capital City Wellington

Kia ora mensen!

Eventjes een tijdje stilte gehad op mijn blog. Mijn weekend in Rotorua bestond vrijwel alleen uit hiken, hiken & nog eens hiken en was verder niet zo bijzonder. Maar dit weekend was zeker wel bijzonder, ik ben namelijk naar de hoofdstad van Nieuw-Zeeland afgereisd: Wellington!

Wellington is kleiner dan Auckland en is zeer winderig. Aangezien het op 1 juni hier winter is geworden (brrrrrr) verwachtte ik dus kou, gure wind & wellicht regen. Voor mijn vertrek had ik al het weerbericht bekeken en mijn kleding erop aangepast: 2 dikke truien en 1 dunne trui want maandag zou het zonnig en 14 graden zijn! Voordat ik vertrok kreeg ik van Marita haar warme puffy jas aangereikt, die was windproof en regenproof dus ideaal! Erg lief dat ik die mee mocht nemen. Wat verder erg lief was, was dat ze me naar een bushalte twintig minuten verderop hebben gebracht! Om bij het vliegveld te komen moet ik namelijk eerst de bus naar de stad pakken en dan overstappen op de skybus die daarna direct naar het vliegveld rijdt. Dit scheelde me dus weer een ritje met de bus! Ze wilden me zelfs naar de stad brengen, ze gingen immers met Max en Zoe naar een kunstevenement, maar ik had mijn ticket voor de bus al dus vroeg ik of ze mij bij de tweede bushalte konden brengen en dat was geen probleem. Ik was weliswaar 40 minuten te vroeg, maar ach: ik had muziek bij me.

Op het vliegveld ontmoette ik mijn reisgezelschap voor de eerste keer! 4 au pairs, bestaande uit de Duitse Lea, de Duitse Leonie, de Zweedse Christine en de Finse Laura. Super gezellig! We waren al ingecheckt en konden na anderhalf uur wachten eindelijk aan boord. Het was nog even spannend of onze vlucht door zou gaan, want de nacht ervoor was er een heftige onweersbui en regende het keihard en ook in de ochtend waaide het hard, maar we konden toch gaan. We zaten allemaal verspreid over het vliegtuig (stoel kiezen kostte geld en living on a budget betekent dat je dus apart gaat zitten) maar het duurde maar een uurtje en nadat we koffie en een snack kregen gingen we alweer bijna landen. Eenmaal daar regende het heel hard (zucht) en gingen we op zoek naar de bus om naar onze airbnb te komen. Na een tijdje rondvragen en zoeken hadden we door dat we een stukje moesten lopen om bij een bushalte in de wijk uit te komen, waar we de bus voor 5 dollar konden nemen in plaats van alle dure bussen van 16 dollar om in de stad te komen. Bovendien stopte deze bus dichtbij onze airbnb.

Brrr geen fijn weertje! Ik kreeg eerst de capuchon van Marita haar jas niet uit de achterkant dus liep ik met mijn kraag hoog opgezet door de regen naar de bus. Eenmaal bij de bushalte kreeg ik door hoe het werkte, maarja toen zaten we alweer droog. Het duurde zeker een uur voor we bij onze airbnb waren. We reden door heel Wellington (niet heel groot) en zagen meteen waar alle winkelstraten waren. Eenmaal bij onze airbnb aangekomen waren we blij dat we binnen waren en besloten we om er die dag niet meer op uit te gaan en eten te bestellen. Lea is als enige eruit gegaan, want vrienden van haar waren in Wellington en wilden uitgaan. Vonden wij verder geen probleem, wij bleven maar al te graag binnen met dit hondenweer! Oei wat was het koud in die airbnb. Er was een verwarming boven de tv die we gelijk op standje sauna hebben gezet, maar erg warm werd het niet. Dekentjes erbij gehaald, netflix aan, warme sokken aan (en pantoffels, die hadden ze voor ons klaargelegd!) en relaxen maar. Er stond ook een heel fancy nespresso apparaat (je weet wel, met van die capsules) en ik heb drie verschillende smaakjes geprobeerd nadat ik een instructievideo op youtube heb bekeken over hoe dat ding eigenlijk werkt. Om half zeven was onze pizza eindelijk daar en warmden we weer een beetje op met eten in onze maag. Nog een film gekeken en zo rond 10 uur ging iedereen slapen. Ik liep mijn diepvrieskist in (ons raam stond open....) en isoleerde mezelf met alle dekens die er waren, maar viel uiteindelijk gelukkig in slaap en werd warm wakker.


De volgende dag stonden er een aantal dingen op de planning, al hadden we geen haast. We zijn relaxed opgestaan. Omdat we de vorige dag geen boodschappen voor ontbijt hadden gehaald, besloten we om budgetproof te zijn en te gaan brunchen. We kwamen uiteindelijk bij het schattige cafeetje Pandoro en ik kreeg daar heerlijke French Toast (wentelteefjes) met yoghurt met maple stroop en bessencompôte. Zalig!! Goed gevuld en al liepen we naar de winkelstraat Cuba Street, daarna door naar de haven en besloten een bezoekje te brengen aan het Te Papa museum. Dit museum is enorm! 6 verdiepingen vol met diverse tentoontstellingen. Maõri kunst, de bijdrage van Nieuw-Zeeland aan de oorlog, kunst, de natuur van Nieuw-Zeeland, kinderafdelingen en nog een hoop meer. We zijn een paar verdiepingen echt goed in geweest, andere hebben we een beetje doorgelopen. Het was gewoon teveel! Na het museum zijn we langs het water naar de City Art gallery gelopen. Dit was zeer bijzonder: hedendaagse kunst over technologie. Beelden die aldoor veranderden met muziek eronder. Niet helemaal mijn ding, maar het was interessant (en gratis!). Daarna door de lange winkelstraten gelopen, dwars door het centrum. We kwamen uit bij het parlementsgebouw. Dit gebouw is bijzonder, wat het is gebouwd in de vorm van een bijenkorf! Eventjes foto's gemaakt en daarna boodschappen gehaald voor de avond: soep en stokbrood. We hadden weereens een budgetproof maaltje: restjes pizza van de avond ervoor en soep met stokbrood. Ook wat ontbijt gehaald en daarna op weg terug naar onze airbnb. Ook deze dag was het wat guur, dus toen we eenmaal terug bij onze airbnb waren hebben we onze warme sokken en pantoffels aangetrokken, netflix aangezet en lekker onder dekentjes gezeten de rest van de avond! We zijn verder ook niet uitgegaan omdat we best wel een eindje uit de buurt van het centrum zaten. Bovendien hadden we er met die kou toch geen zin in.

De derde dag, op maandag, was het hier een vrije dag vanwege de Queens' Birthday. Tja, niet bepaald want het is niet eens haar verjaardag, maar alle redenen om vrij te zijn. Vandaar dat ik op maandag nog weg was! We stonden weer relaxed op en hadden een lekker ontbijtje. Tijdens het eten even gekeken wat we nog wilden doen en hoelaat we weg moesten om op tijd op het vliegveld te zijn: 6 uur. Ha, genoeg tijd dus! We begonnen onze trip in de botanische tuin. Hier liepen we eigenlijk vrij snel doorheen en kwamen bij ons volgende punt: de cable car! Een kabelbaantje die tussen de hoge heuveltop en de stad beneden liep. We zijn dus naar beneden gegaan met het baantje. Leuk hoor, mooi uitzicht, maar het stelde niet heel erg veel voor. Eenmaal beneden liepen we door naar ons favoriete café Pandoro om een koffie met muffin/koek/taartpunt of in mijn geval danish pastry te nemen. Lekker!! Oh wat ik vergeten ben te vermelden: de zon scheen!! Ik was blij met mijn dunne trui, want die dikke truien waren veel te warm die dag! Na onze fijne break zijn we naar het strand gelopen. Hier hebben we een flinke tijd gewoon gelegen, want het was heerlijk weer (wel veel wind op het strand). Op een bepaald moment was het tijd om omhoog te lopen om de bus te pakken, die ons naar het uitkijkpunt op Mount Victoria zou brengen. Hier hadden we inderdaad een prachtig uitzicht over Wellington en verder. We zagen ook het Wellington sign in de verte, waar Laura graag heen wilde. We namen de bus weer terug en stopten even in het centrum voor een late lunch/vroege avondmaal. Als je een keer hier bent: eet bij burgerfuel! Zeer lekkere burgers. Ik hield me in en nam alleen een bescheiden burger (een keer geen frietjes, hoe goed!) en rond 4en liepen we weer terug naar de bushalte. We namen de bus naar het Wellington sign en hielden hier een mini fotoshoot. Herinner je het Hollywood sign? Nou, dat was dus hier ook maar dan met Wellington. Ze noemen het ook wel Wellywood, omdat hier de werkplaats van de makers van de Lord Of The Rings is. Vandaar. Hierna sjeesden we weer terug naar de bus en reden we naar het vliegveld. We kwamen veeeeel te vroeg aan, maar konden lekker chillen. Om 19:50 vlogen we toch echt weg en lieten we Wellington weer achter. Na de vlucht namen we afscheid van elkaar en dook ik net op tijd de skybus in (anders had ik een uur moeten wachten!). Het was een heel avontuur om terug te komen, maar uiteindelijk ben ik mijn bed ingekropen (brrrr weer in een diepvrieskist, mijn kachel stond uit) en kon ik nog even 7 uur slapen om de volgende dag weer vroeg op te moeten!


What's next? Rotorua! Alweer? Ja, alweer. Maar deze keer ga ik met vier au pairs (andere dan dit weekend) en ga ik onder andere raften, lugen en naar een Maõri dorp. Dus hele andere dingen dan hiken! En dan is Rotorua denk ik toch wel mijn laatste weekendje weg! Ik heb daarna nog 4 weekenden, maar die ga ik met het gezin besteden. Het zijn immers nog maar 34 dagen totdat mijn contract erop zit en mijn host family op vakantie gaat. E nog 43 dagen tot ik arriverdeci zeg en het vliegtuig naar Vietnam instap (say whaaaaaat). Voor de mensen die het nog niet weten: ik heb een tijdje terug een mini vakantie naar Vietnam geboekt om de tijd tussen het einde van mijn contract en de tijd dat mijn ouders hier zijn te overbruggen. En omdat ik nog niet uitgekeken ben! Ik ga met een groep mensen die tussen de 18 en 30 jaar zijn met een organisatie en de hele reis is dus georganiseerd. Ik zal tegen die tijd nog wel iets meer erover vertellen! Ik kijk er erg naar uit, maar het is wel dubbel omdat dat ook betekent dat ik gedag zeg tegen mijn host family. Gelukkig nog niet definitief, want ik ga op 7 augustus samen met mijn ouders een 'meet the parents' hebben en zien we elkaar allemaal! Dat is wel de laatste keer.. Maar dat is nog ver weg. Voorlopig nog even genieten van de tijd die ik met mijn host ouders en mijn twee boefjes heb!


Allright folks, heb een fijne dag vandaag en ik spreek jullie gauw weer!

Reacties

Reacties

José

Wat een leuk verhaal weer en wat een lekker cultureel weekend! En weer nieuw gezelschap, grappig. Ben benieuwd wat nou weer lugen is, dat lees ik dan wel in je nieuwe blog?

Greetje

Weer genoten van je verhaal! Je zit niet stil en gebruik je tijd goed!

pap

dag dappere dodo, wat een heerlijk verhaal heb je weer neergepend. Met veel plezier gelezen. dat jij nog eens in een museum terecht bent gekomen. Hoe tof is dat. Word je wellicht ook nog eens een art lover.
Geniet van je laatste weekend in Rotorua en van je laatste weekeinden met je host family en je little raskils.
Love you xxx pap

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active